Lathund: Så ansöker du om föreningsintyg vid vapenlicensansökan
När du som medlem behöver ett föreningsintyg för att ansöka om vapenlicens, följ dessa steg för att underlätta processen:
1 – Kontrollera dina medlemskrav
- Du måste ha varit aktiv medlem i föreningen under minst 6 månader för att söka på en 22lr, eller 12 månader för grövre kaliber
- Du ska delta regelbundet i föreningens aktiviteter och ha en dokumenterad historik av att delta i skytte och liknande verksamhet som krävs för licensansökan
2 – Ansök om föreningsintyg
- Fyll i polisens blankett PM 551.24
- Dina personuppgifter
- Vapnets uppgifter
- På vilket sätt behov kan styrkas (logg, tävlingsresultat etc.)
- Huruvida ansökan gäller ett nytt vapen eller en förnyelse
- Antal vapen sedan tidigare
- Datum för senaste Guldmärke (Nationellt skytte) Silvermärke (SDSSF)
- Bifoga dokumentation som styrker ditt deltagande i föreningens verksamhet dvs skyttelogg.
- Skicka ifyllt föreningsintyg och skyttelogg till info@doderhultspk.se
3 – Styrelsens behandling av ansökan
- Styrelsen kommer att behandla din ansökan vid nästa styrelsemöte.
- Styrelsen gör en bedömning baserad på ditt medlemskap och deltagande i föreningens verksamhet.
- Vid behov kan styrelsen begära kompletterande uppgifter innan intyget utfärdas.
4 – Få ditt föreningsintyg
- När styrelsen godkänt din ansökan utfärdas föreningsintyget.
- Intyget skickas till polisen via e-post och du får en kopia på mailet
Tänk på:
- Föreningen är skyldig att följa RPSFS 2016:4, FAP 551-3, och vi kontrollerar att samtliga krav är uppfyllda innan vi utfärdar ett föreningsintyg.
- Om du inte uppfyller kraven kan vi inte utfärda ett intyg.
För ytterligare frågor eller om du behöver hjälp med din ansökan, vänligen kontakta föreningens styrelse.