Lathund: Så ansöker du om föreningsintyg vid vapenlicensansökan

När du som medlem behöver ett föreningsintyg för att ansöka om vapenlicens, följ dessa steg för att underlätta processen:

1 – Kontrollera dina medlemskrav

  • Du måste ha varit aktiv medlem i föreningen under minst 6 månader för att söka på en 22lr, eller 12 månader för grövre kaliber
  • Du ska delta regelbundet i föreningens aktiviteter och ha en dokumenterad historik av att delta i skytte och liknande verksamhet som krävs för licensansökan

2 – Ansök om föreningsintyg

  • Fyll i polisens blankett PM 551.24
    • Dina personuppgifter
    • Vapnets uppgifter
    • På vilket sätt behov kan styrkas (logg, tävlingsresultat etc.)
    • Huruvida ansökan gäller ett nytt vapen eller en förnyelse
    • Antal vapen sedan tidigare
    • Datum för senaste Guldmärke (Nationellt skytte) Silvermärke (SDSSF)
  • Bifoga dokumentation som styrker ditt deltagande i föreningens verksamhet dvs skyttelogg.
  • Skicka ifyllt föreningsintyg och skyttelogg till info@doderhultspk.se

3 – Styrelsens behandling av ansökan

  • Styrelsen kommer att behandla din ansökan vid nästa styrelsemöte.
  • Styrelsen gör en bedömning baserad på ditt medlemskap och deltagande i föreningens verksamhet.
  • Vid behov kan styrelsen begära kompletterande uppgifter innan intyget utfärdas.

4 – Få ditt föreningsintyg

  • När styrelsen godkänt din ansökan utfärdas föreningsintyget.
  • Intyget skickas till polisen via e-post och du får en kopia på mailet

Tänk på:

  • Föreningen är skyldig att följa RPSFS 2016:4, FAP 551-3, och vi kontrollerar att samtliga krav är uppfyllda innan vi utfärdar ett föreningsintyg.
  • Om du inte uppfyller kraven kan vi inte utfärda ett intyg.

För ytterligare frågor eller om du behöver hjälp med din ansökan, vänligen kontakta föreningens styrelse.